Inteligenta emotionala
Motto: "Oricine poate deveni furios - e simplu. Dar sa te infurii pe cine trebuie, cat trebuie, cand trebuie, pentru ceea ce trebuie si cum trebuie - nu este deloc usor." - Aristotel
Cu totii avem personalitati diferite, dorinte si nevoi diferite, cat si diferite feluri prin care ne aratam emotiile, iar a naviga printre toate acestea necesita tact si iscusinta - in special daca ne dorim sa avem succes in viata. Aici este locul in care inteligenta emotionala devine importanta. Aceasta reprezinta abilitatea de a-ti recunoaste emotiile, a intelege ce vor sa-ti comunice, si a realiza in ce fel emotiile tale ii afecteaza pe cei din jur. Inteligenta emotionala, de asemenea, implica perceptia ta asupra celorlalti: cand intelegi cum se simt, poti administra relatiile intr-un mod eficient.
Capacitatea de a ne exprima si controla emotiile este importanta, dar este abilitatea noastra sa intelegem, sa interpretam si sa raspundem emotiilor celorlalti. Imagineaza-ti o lume in care nu ai putea intelege cand un prieten este trist sau cand un angajat este furios. Psihologii fac referire la acesta aptitudine ca fiind inteligenta emotionala, si unii experti chiar sugereaza ca este mai importanta decat IQ-ul (inteligenta umana) unei persoane.
Inteligenta emotionala se refera la abilitatea de a percepe, controla si evalua emotii. Unii cercetatori sustin ca inteligenta emotionala poate fi invatata si consolidata, in timp ce altii sustin ca este o caracteristica innascuta.
Incepand cu anul 1990, Peter Salovey si John D. Mayer au condus cercetari in acest domeniu si au propus un model care identifica 4 factori diferiti ai inteligentei emotionale:
1. Perceperea emotiilor: Primul pas in intelegerea emotiilor este perceperea lor clara. In multe cazuri, aceasta poate include semnale non-verbale, precum limbajul trupului si expresia faciala.
2. Rationament cu emotii: Urmatorul pas implica folosirea emotiilor pentru a sustine gandirea si activitatea cognitiva. Emotiile ajuta la a prioritiza catre ce ne indreptam atentia si cum sa reactionam; noi raspundem emotional la acele lucruri care ne atrag atentia.
3. Intelegerea emotiilor: Emotiile pe care le percepem poarta o varietate uriasa de intelesuri. Daca cineva isi exprima prin emotii supararea, observatorul trebuie sa interpreteze care este cauza supararii si ce poate sa insemne. De exemplu, daca seful tau iti vorbeste suparat, asta poate sa insemne ca este nemultumit de activitatea ta; sau poate fi suparat din cauza ca s-a certat cu o alta persoana.
4. Gestionarea emotiilor: Abilitatea de a gestiona emotiile este o parte cheie a inteligentei emotionale. Reglarea emotiilor, raspunsul adecvat si raspunsul la emotiile altora sunt aspecte importante al managementului emotional.
Inteligenta emotionala este o constientizare a actiunilor si a sentimentelor - si a modului în care acestea ii afecteaza pe cei din jurul tau. Aceasta înseamna, de asemenea, ca ii pretuiesti pe ceilaltii, le asculti dorintele si nevoile, si esti capabil de a empatiza sau a te identifica cu ei, pe mai multe niveluri diferite.
"Daca inteligenta emotionala ar fi sa devina la fel de raspandita ca si IQ-ul si la fel de inradacinata in societate ca aceasta drept masura a calitatior umane, eu cred ca familiile noastre, scolile, slujbele si comunitatile in care traim vor fi toate mai umane si mai stimulatoare." Daniel Goleman
Cristina Ciobanu
*Bibliografie: www.mindtools.com, www.psychology.about.com, Inteligenta emotionala - Daniel Goleman, Ed. Curtea Veche
*Sursa imagine: www.vigorinnovation.com