Sublinierea greșelilor în școală si ce creează asta în viața noastră. Interviu cu Florin Colceag
Corecturile cu roșu, atât pe caiet cât și prin viu grai (critici excesive), au rămas în mintea noastră, le-am inserat în cine suntem și, din păcate, copilul corectat mereu cu roșu a devenit adultul care încearcă, la rândul său, să corecteze tot ce prinde... să sublinieze cu "roșu" (sarcasm, ură, invidie etc...) tot ce nu se potrivește cu formele gândurilor și credințelor sale.
Cine și-a explorat trecutul și ființa macar putin, știe câtă muncă de transformare și constientizare e necesară ca să ștergi cerneala sau pasta aia de pix roșu din minte, nu din caiet. Întrebarea e: rănile astea ne mai conduc mult viețile și relatiile? Sau schimbăm naibii nu ceva, ci tot? Pornind de la felul în care ne privim pe stradă... și până la felul în care ne evaluăm unii pe alții... (Nicoleta Svârlefus)
Florin Colceag:
„În momentul de faţă plictiseala din şcoală este oribilă, iar teama de a merge la şcoala pentru că vor fi pedepsiţi este îngrozitoare. Pentru că fiecare se teme, luăm de jos în sus: elevul se teme că va da răspunsuri nepotrivite şi atunci dă răspunsul potrivit, pentru că altfel ia notă mică, notele mici se acumulează, medie generală, care e bolovanul de picioare atunci când dă examenul la liceu, e o catastrofă. A doua, se teme că va rămâne corigent, că va rămâne repetent, iar ceea ce învaţă, învaţă fără plăcere.
Profesorul se teme că dacă nu are destule puncte acumulate nu primeşte cinci lei în plus la salariu şi s-a ajuns pe scala de jos în sus, la temerea totală de tip paranoic şi nu-mi iau cuvântul înapoi, în care copilul este sclav pe plantaţie, trebuind să facă teme pentru acasă, nenumărate, împreună cu familia, care face teme pentru acasă, pentru că altfel, când ajunge la şcoală, temele i se corectează subliniind greşelile. Deci el e învătat că greşeşte, că este incapabil, nu subliniind ce a facut bine."
"Sistemul de concursuri, naţionale, publice, private, de tot felul, care a ajuns până în gradiniţă, în loc să-i lase copilului bucuria descoperirii. Copilul nu are abolut deloc bucuria descoperirii odată ce a intrat în acest regim de teme, care îi mănâncă tot timpul. Şi avem copii care au probleme cu scheletul, cu coloana vertebrală, calcifieri, sunt foarte bolnăvicioşi, din cauza faptului că nici nu ştiu să iasă afară din casă. Când vin, se aşează la birou şi încep teme până nu mai pot şi când nu mai pot, vin toate neamurile să lucreze pe teme, ca aşa se face.
Ce profil de elev scoatem noi? Dacă facem o anchetă, la sfârşitul unui ciclu, când termină ciclul primar, copiii au mici îndoieli, când termină liceul, copiii ştiu că nu sunt buni de nimic, pentru că li s-a demonstrat cu foarte multă atenţie că sunt incapabili şi proşti, pentru că nu sunt în stare să-şi ducă la îndeplinire nişte programe exagerat de încărcate."
"Nicio ființă creativă nu iubește lucrurile impuse."
Sursa material: www.digi24.ro
Sursa imagine: www.adevarul.ro