Yin si Yang
"Din unul s-au nascut doua lucruri..." - Tao te qing
Semnificatia initiala a ideogramei chineze pentru Yin este "partea intunecoasa a unui deal". Aceasta reprezinta intunericul si pasivitatea si este asociat unor calitati cum ar fi docilitatea, moliciunea si contractarea. Se deplaseaza in jos si spre interior si simbolurile sale principale sunt femeia, apa si pamantul.
Yang inseamna "partea insorita a unui deal", reprezinta lumina si activitatea si este asociat cu rezistenta, duritatea si expansiunea. Se deplaseaza in mod natural in sus si spre exterior si e simbolizat de barbat, foc si cer.
Yin si yang sunt forte interdependente si au potential interschimbabil. In ciuda polaritatii lor, fiecare contine in el samanta embrionara a celuilalt. Cercul, in sine, reprezinta izvorul suprem, iar granita in forma de S, dintre cele doua jumatati, indica faptul ca limitele lor nu sunt niciodata fixe.
Taoistii percep schimbarea ca fiind mai curand ciclica decat liniara si, in consecinta, previzibila. Yin este mai puternic si mai abundent decat Yang, dar Yang e mai evident si mai activ. Un comentariu din Cartea Schimbarilor afirma: "Ineractiunea dintre Yin si Yang se numeste Tao, iar procesul generativ care rezulta se numeste "schimbare"".
Amestecul permanent al cerului (Yang) si Pamantului (Yin) da forma tuturor lucrurilor. Unirea sexuala dintre barbat si femeie este asadar privita ca fiind manifestarea pamanteasca esentiala a marelui dans cosmic Yin-Yang. Asadar, calea poate fi gasita in interactiunea dintre Yin si Yang, in unirea aspectelor opuse, si nu intr-o extrema sau alta. Din cauza fluxului neincetat Yin-Yang, insusirea principala a Caii este schimbarea constanta, si nu permanenta.
"Implinirea" reprezinta relatia fundamentala dintre Yin si Yang si conform lucrarii Tao te qing, orice forta, obiect sau idee este incompleta si lipsita de sens in absenta referintei la opusul sau esential:
- greutatea si usurinta se completeaza una pe alta
- lungimea si scurtimea se compara intre ele
- inaltimea si adancimea se determina una pe alta.
Bunatatea nu are nici un sens daca nu exista rautatea ca sa o defineasca, frumusetea este invizibila in absenta urateniei care sa o contrasteze.
Calea taoista consta in recunoasterea si echilibrarea fortelor opuse implicite tuturor situatiilor si fenomenelor, dar nu se nutresc nici un fel de iluzii referitoare la "invingerea" vreunei forte cosmice, fie ea pozitiva sau negativa.
Cristina Ciobanu
*Bibliografie: Daniel Reid - Tao pentru sanatate sex si longevitate, Editura Polirom
*Sursa imagine: www.zastavki.com